пʼятниця, 3 листопада 2017 р.

Українська література. 6 клас. Підсумковий урок за розділом «Гумористичні твори»


Українська        література.  
6 клас. 
Підсумковий      урок    за    розділом 
«Гумористичні твори»


ТЕМА. УКРАЇНСЬКА ГУМОРИНА. ТРАДИЦІЇ І СУЧАСНІСТЬ
Мета:
навчальна:  продовжувати  роботу над визначенням  іронічно-пародійною   викривальною  спрямованістю  гумористичних  і  сатиричних  творів;

розвивальна:  удосконалювати  вміння  виразно  й  усвідомлено  читати твори,  розуміти  вияв  народної  мудрості  в  гуморесках, удосконалювати  вміння  проводити  аналогії  з  власними переживаннями,  розвивати  вміння  іронічно,  критично,  із почуттям гумору  сприймати  явища  навколишньої  дійсності  й  самого  себе, розвивати творчі здібності;

виховна:  формувати  усвідомлення,  що  почуття  гумору — ознака духовного  здоров'я  людини.

Тип уроку: узагальнення вивченого, застосування набутих знань.

Обладнання:  портрети письменників-гумористів, мультимедійна презентація, ілюстрації до творів, програма «Української гуморини», картки.

Епіграф:
    Треба любити людину. Більше, ніж самого себе.
    Тільки тоді ти маєш право сміятися.
    І тоді людина разом з тобою буде сміятися...
з себе, своїх якихось хиб, недоліків.
                       Остап Вишня



І. Організаційний момент
Привітання вчителя з учнями
Добрий день! Сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
А активно працювати.
Щоб не було нам мороки -
Всі готові до уроку?
Тож гаразд, часу не гаймо,
І урок розпочинаймо!            
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку

Учитель. Сьогодні ми проводимо не просто урок позакласного читання, а справжню «Українську гуморину». Протягом останніх уроків ви знайомилися саме з українським гумором. Нагадайте, з творами яких письменників ви зустрілися.
Відповіді учнів про вивчені твори.
Ви стали справжніми експертами гумору, чи не так?                       
На сьогодні ви самостійно підготували номери для гумористичного концерту. Гадаю, що для того, аби обрати репертуар, ви прочитали багато гуморесок, і сьогодні продемонструєте нам не тільки талант письменників-гумористів, а й свої акторські здібності, а також презентуєте свої власні твори.
Пам'ятайте, будь ласка, що на цьому уроці ви не учні, а глядачі й актори. Обов'язок глядачів — тепло зустріти акторів і уважно вислухати. Обов'язок акторів - серйозно зіграти свою роль, зуміти голосом і рухами передати характер зображуваного вами героя. Наш кабінет сьогодні - це величезна концертна зала з кришталевими люстрами, м'якими кріслами, сотнями глядачів у партері та на балконах. Простір біля дошки - сцена.

Контроль емоційного налаштування за допомогою психологічної вправи «Я - найкращий».                         
Учитель. А перед початком роботи пропоную емоційно налаштуватися за допомогою психологічної вправи «Я найкращий».
(Учні згадують і називають свої позитивні риси, які починаються з тієї ж літери, що й їхнє ім 'я)
Думаю, що урок сьогодні буде незвичайним і цікавим, бо працюватимемо під гаслом: .
Душу й серце в роботу вклади –
Матимеш з неї хороші плоди.
Сьогодні на уроці ми продовжимо розвивати кмітливість, артистичність, зв'язне мовлення завдяки неперевершеним творам українських письменників-гумористів, узагальнимо вивчене з розділу «Гумористичні твори».
А тепер подаруйте один одному  усмішку, вона налаштує нас на добру роботу.
Вчитель. Зараз ми почули, які ви активні, талановиті, розумні...
Дійсно, кожен з нас, особливо у вашому віці, якщо навіть і не володіє цими якостями, але так хоче себе визнавати найрозумнішим, найвродливішим, найсправедливішим, а ще більше полюбляє чути ці слова на свою адресу від інших. Бо у кожного з нас є мрія. Бути кращим.
Вчитель. Так вже склалося, що найбільше, мабуть, про людину писали гумористи. Об'єктом схвалення та глузування ставали людські позитивні риси характеру та негативні. Перед тим, як почати свій виступ, артисти завжди готуються, перевіряють свої ролі, повторюють слова. Тому оголошую перший етап нашої роботи – Генеральна репетиція.

ІII.    ОСНОВНИЙ ЗМІСТ РОБОТИ
1.     Слово вчителя. Інтерактивна вправа «Асоціативний кущ».
Гумор, сміх, усмішка — гарні веселі слова. З ними людина стає бадьорішою навіть здоровішою. Спробуємо визначити, що ж це таке. Розпишемо ці слова за асоціаціями.
г — [гарний]
У — [усмішка, успіх]
м — [молодість, мистецтво]
0 — [образність, обережність, образа]
р — [радість, регіт, розум]
с — [сила, світлий]
м — [мудрість, музика]
і — [інтелігентність, індивідуальність]
х — [хороший, хитрий, хоробрий]

А тепер спробуємо скласти за асоціативними словами твір — визначення понять.
Гумор — це щось гарне, те, що викликає усмішку, сприяє успіху у спілкуванні. Тактовно, в міру використовувати гумор — це велике мистецтво, яке вказує на молодість душі та мудрість. Для справжнього гумору характерна образність, уміння зіставляти, порівнювати явища. Але при цьому треба виявляти обережність, щоб нікого не образити. Гумор викликає сміх і навіть регіт, приносить радість, якщо використовується з розумом.
Добрий сміх викликає світлі почуття. Він вказує на силу людини, якщо вона вміє посміятися над собою. Гарний сміх — це музика душі, її мудрість. Він вказує на інтелігентність людини, її індивідуальність. Нехитрий, нелукавий сміх теж хороший.
І хоробра та людина, що не боїться посміятися над своїми вадами.
Учитель. Що потрібно, аби потрапити на концерт? Правильно, квиток. Смайлики на партах – це і є квитки на концерт. Але ж квиток коштує грошей! Такий концерт, який ви сьогодні підготували, взагалі безцінний, згодні? Тому придбати квиток можна не за гривні, а за іншу валюту, казкову – золоті! Де їх взяти? Перед вами конверти. В них тест, який так і називається - «12 золотих». Впишіть у таблицю слова з довідок, і за кожну правильну відповідь отримаєте один золотий.
Заповнення таблиці
Правильні відповіді:
1. Співомовка. 2. Гумор. З. Іронія.4. Алегорія. 5. Гумореска. 6. Інверсія.         7. Сатира.8. Байка. 9. Мораль. 10. Усмішка. 11. Анекдот. 12. Сарказм.
(Ті, у кого «золотих» забагато, можуть поділитися з тими, кому не вистачає.)

Учитель. На уроці будуть звучати твори, які вам найбільше сподобались, добирали ви їх самостійно. А щоб слухати було цікаво, треба виконувати їх виразно. Тому повторимо з вами відомості з теорії виразного читання.
    
Вправа «Кластер» ( перевірка відповіді за групами )
Інтонація - розповідна, питальна, спонукальна, оклична, здивування, захоплення, задушевності, протиставлення, зіставлення, пояснення;
Темп - повільний, середній, пришвидшений, швидкий;
Пауза - коротка, середня, довга;
Логічний наголос - виділення голосом особливо важливого для розуміння змісту висловлювання слова.

Учитель. Письменники-гумористи черпають своє натхнення в народному гуморі. А він присутній майже в усіх жанрах фольклору. Хіба не кумедними є такі прислів'я, з якими зараз ознайомлять нас учні І групи.
І Група
— Нема краще за мене та за попову свиню.     
— Добрий, як із курки молоко, а з верби петрушка.
— Дай Боже нашому теляті вовка з'їсти,                   
— Хоч вовки коня з'їли, та ми воза не дали!
— З одної мухи язиком зшиє два кожухи.
— На городі бузина, а в Києві дядько. 
Учитель. А скільки цікавих жартівливих загадок існує в українському фольклорі! Відгадати їх вам пропонують члени II групи.
II Група
1) Скільки картоплин у горщик улізе? (Картоплини не лазять, ніскільки)
2) В якому місяці люди найменше хліба їдять? (У лютому)   
3) 3 якого посуду не їдять? (З порожнього)                      
4) Чи може дощ іти два дні підряд? (Ні, між ними ніч)
5) На яке питання не можна відповісти «так»? (Ти спиш?)
6) Чого на ярмарку не купиш? (Розуму)

Учитель. До речі, про ярмарки. У старовину ярмарок — це-не лише місце торгівлі, це — свято майстерності народних умільців, свято народного гумору. Його описували багато письменників. Послухайте, який цікавий текст підготували учні III групи про ярмарок.
Учні читають текст про ярмарок.
Пливе річка селянських возів... На ярмарок!
Їдуть мануйлівці, їдуть броварці, василівці, поповці, федорівці, хуторяни... І їдуть, і їдуть, і їдуть, і їдуть...
Заливається майдан людсько-коров'ячо-волячо-кінсько-овечою масою, і та маса розпливається, розпливається й докочується з одного боку до Псла, а з другого, третього, четвертого — аж туди, де жито, схилившись, коси чекає...
... І все це ворушиться, дихає, курить, говорить, кричить, лається, мукає, мекає, ірже, ігігікає, ремиґає, позіхає, кувікає, хреститься, божиться, матюкається, заприсягається, пахне, кудкудахтає, квокче, смалить одне одного по руках, грає на гармонію, на скрипку, причитує, п'є квас, їсть тараню, «будькає», лускає насіння й крутиться на каруселі!..
                                                       Остап Вишня

Учитель. І чого тільки не побачиш на ярмарку. Пропоную пригадати один цікавий випадок.
Перегляд мультфільму «Як жінки чоловіків продавали»

Перед тим, як почати концерт, проведемо вправу «Хвилинка виразності». Пропоную потренуватися, вимовляючи тричі  скоромовку.                                                                                              
Ходить квочка коло кілочка,
Водить діточок коло квіточок.                
Учитель. Починаємо І відділення нашої «Гуморини». Воно присвячене байкам і називається – «Байка – це легка комедія».
На одному з уроків ми вивчали байку Л.Глібова «Жаба і Віл». Пропоную пригадати її.
Перегляд мультфільму «Жаба і Віл»

Учитель. А тепер настала черга послухати, які твори підготували артисти І групи.
 Виступи учнів. Байки Л.Глібова:
                  1. «Чиж та Голуб»                          
                  2. «Осел і Соловей»
                  3. «Лисиця-жалібниця»  
                                      
Учитель. Ви також створювали і свої власні байки. Перемогла у змаганні Язовітченко Валерія. Зараз вона презентує свою байку «Павук і Муха». Зустрічаємо її!   
Читання байки «Павук і Муха» –  Язовітченко Валерія.



Павук в куточку натягнув
Сріблясте павутиння.
Воно блищало, і було,
Як сонячне проміння.
Павук товстий був і бридкий,
Сидів він, як на троні,
А поряд муха пролітала,
І він її затронув:
- Зайди, тендітна й чарівна,
До мене на хвилинку.
Я дам тобі, моя краса,
Сріблясту павутинку.
Від слів таких приємних
Йшла кругом голова.
До павука швиденько підлетіла
І миттю зрозуміла, була як неправа.
Заплуталась бідненька.
Не рада вже нічому,
А Павук сміється:
- Попалась, з'їм нікчему.
Не вір улесливим словам.
І якщо розум в тебе є,
Не спокушайся на дарунки
І бережи життя своє.


Учитель. Перше відділення концерту закінчено. Користуючись антрактом, ми  хотіли б взяти інтерв'ю у артистів.
Вправа «Вільний мікрофон»
1. Чому ви обрали саме цей твір?
2. Що в ньому висміює чи засуджує автор?
3. Як ви гадаєте, ця проблема актуальна у вашому віці? У наш час?
4. Якими ви уявляєте героїв байки?
5. Чи зустрічали ви у житті подібних «героїв»?
6. Чий виступ на нашому концерті ви вважаєте найбільш вдалим?  
                              
Учитель. Перед тим, як перейти до другого відділення концерту, що називається «Можна й жартувати, аби діло знати», хочу задати вам питання: До чого закликає нас П.Глазовий у гуморесці «Заморські гості»? (Відповіді учнів)
Пропоную ознайомитися ще з однією гуморескою П.Глазового «Кухлик».
(Перегляд фільму ) 
Учитель. А тепер ми послухаємо, які гуморески підготували актори II групи.
Виступи учнів. Гуморески П.Глазового.
1. «Увертюра»
2.«Афіша»
3. «Онучок»
4. «Єдиний вихід»
А переможцем у конкурсі власних гуморесок став Коренський Данило Йому слово.
Читання гуморески «До школи»


Вранці мати підганя
Школярика-сина:
-Швидше в школу одягайся,
Спізнишся, дитино!
Буде вчителька сварить,
Мене викликати.
А синок відповідає:
-         Не хвилюйся, мати!
Я спізнитися не можу,
Ти не будь сердита,
Бо й сьогодні наша школа
Цілий день відкрита!


Учитель. Я теж хочу презентувати вам свою гумореску «Зустріч». А допоможуть мені заслужені актори вашого класу - Гелетій Олександр та Язовітченко Вікторія.
Інсценівка  гуморески «Зустріч»


-Ой, здоров була, Петрівно!
Де це ти пропала?
Я ж тебе аж дві години у дворі чекала!
-Та пішла була у поле
Вирвать травки трохи.
Хоч би що тобі знайшла,
Лиш чортополохи.
Там, де, знаєш, будували
Відчисні споруди,
Через років двадцять, може,
Там відстійник буде.
А поки що зруйнували
Лужок і криничку.
І росте один непотріб,
Немає травички!
-Це нічого ще, Петрівно.
Що зі мною сталось,
Коли я одного разу
Додому верталась.
Раз пішла я пошукати
У ліску маленькім
Будь-яких собі грибочків –
Груздів чи опеньків.
Трохи собі походила –
Надворі темніє.
Аж дивлюся – піраміда
Вдалині видніє,
Потім друга, далі – третя,
У Єгипті наче!
На галявині я стала
Сама собі й плачу.
Насмілилась, підійшла я.
Кумонько рідненька!
А то ж і не піраміди –
Смітник чималенький!
Ой, людоньки! Що  такеє
Ми-бо натворили?!
Єгипетські піраміди
Сміття навалили!
-Так підемо ми з тобою,
Носа всім утремо!
Зариємо ті канави,
Садок розведемо.
Щоб були в селі у нашім
Луги та криниці,
Бо знущатись так з природи
Людям не годиться!


Учитель. А тепер знову невеличка перерва. Під час антракту прийнято прогулюватись у фойє. Тож давайте і ми з вами проведемо екскурсію до картинної галереї.
Розгляд ілюстрацій до байок

Учитель. Третє відділення нашої «Гуморини»  називається «Коли людина сміється, вона зла не робить».
Спочатку пропоную трошки розважитись, а артиста налаштуватися на виступ.
Перегляд мультфільму «Чудасія»                         
Учитель. А тепер надамо слово артистам ІІІ групи.                     
Виступи учнів. Співомовки:
1. «Треба всюди приятеля мати»
2. «Аршин»
3. «Ікра»
А переміг у конкурсі співомовок Донцов Олександр і його співомовка «Афера».
Читання співомовки «Афера»
Афера



Виклика до дошки вчитель
Мого друга Вову:
- Ти склади мені, будь ласка,
Речення чудове,
Щоб був присудок і підмет,
Додаток, звичайно.
Треба друга виручать,
Думаю, негайно.
-  Я їм кашу, – підказав
Речення я Вові.
-  Де ж додаток? – пита вчитель
Й дивиться суворо.
-  Як це – де? – та вже ж – у каші, –
Дивується Вова, -
Хто ж то їсть пустую кашу –
Там масло вершкове!
Отримали ми по двійці
За аферу нашу.
Отаку-то на уроці
Заварили кашу.



VI. Підведення підсумків уроку
Вчитель: І на останок, давайте ще раз звернемося до епіграфа нашого уроку й спробуємо дати відповідь на питання: Яку ж силу має сміх?
(Діти висловлюють свої думки за допомогою методу «Мікрофон»).
А зараз пропоную невелику творчу роботу - складання сенкану. Тематичним словом буде іменник УРОК.
1 рядок - іменник
2 рядок - 2 прикметника - розкривають тему
3 рядок - 3 дієслова - ставлення до теми
4 рядок - речення - ставлення до теми
5 рядок - слово-резюме

Ознайомлення із творчими роботами учнів.

Вчитель:


Сміх людський - чудесна штука
Він - мистецтво і наука.
Він - в житті і для життя.
Від малого й до старого -
Всі ми любим щирий сміх.
Із потворного й дурного
Посміхатися не гріх.
Добрий сміх не б'є, не мучить.
Він на світі жити учить,
Чим і бажаний для всіх
Шанувальників своїх.
У поета-гумориста,
В цьому впевнилась вже я,
Мусить бути особисто
Сміхологія своя.
VII. Оцінювання   


  

Немає коментарів:

Дописати коментар